دکتر مزاج
دکترمزاج کامل‌ترین مرجع تخصصی طب سنتی
دنبال چه هستید؟
سرکه انگبین

سرکه انگبین برای چی خوبه

سرکه انگبین یا سرکنگبین یا سکنجبین، ترکیبی است برای کنترل و درمان عارضه هایی که بواسطه غلبه بلغم و سودا بوجود می آید.
این شربت یکی از انواع نوشیدنی های گیاهی است که می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد. سرکه انگبین یکی از ترکیبات بسیار قدیمی و سنتی ایران است که علاوه بر گوارا بودن، خواص دارویی بسیاری دارد و از گذشته مورد توجه اطبای سنتی بوده است. سکنجبین در واقع همین ترکیب است،که متاسفانه در برخی منابع این دو را جدا از یکدیگر می‌شناسند.

سرکه انگبین نوشیدنی فرح بخش و گوارایی است که از مخلوط مقدار مشخصی سرکه و عسل طبیعی به همراه مقداری نعناع یا عرق آن بدست می‌آید.
سکنجبین معرب واژه سیکنگبین یا همان سرکه انگبین است. این واژه دقیقا نمونه‌ای از روش آمیزه‌سازی کلمات در پارسی کهن می‌باشد.
اما به مرور زمان به علت گرانی یا در دسترس نبودن عسل طبیعی بجای آن از شکر استفاده می‌کردند؛ از این جهت برخی بین سرکه انگبین سنتی و سکنجبین امروزی تمایز و تفاوت قائل می‌شوند.
در هر حال هرجا سخن از خواص و فواید سکنجبین است و مصرف آن توصیه شده، منظور همان نوشیدنی سرکه انگبین اصیل و سنتی می‌باشد.

در مقاله ای دیگر در سایت دکتر مزاج میتوانید توضیحات کامل را درمورد خواص سرکه انگبین مطالعه کنید.

مشاوره رایگان طب سنتی

خواص سرکه انگبین

  • سرکه انگبین مهار کننده بحران ها و تمایلات جنسی و شهوت زیاد است. 
  • کنترل کننده بداخلاقی یکی از مهمترین خواص سرکه انگبین است.
  • این ترکیب باعث دفع رطوبت زائد از معده و روده ها می شود و دستگاه گوارش را جلا می دهد. 
  • سرکه انگبین باعث تحلیل رطوبت بد بدن می شود و به دلیل قابلیت نفوذ بالایی که در سرکه وجود دارد، به مفاصل هم نفوذ می کند و مواد و رطوبت مفاصل را هم از بین می برد. 
  • پاکسازی کلی بدن از جمله کبد، مغز، عروق، مفاصل و… از ویژگی های مصرف این ترکیب معجزه آسا است.
  • یک داروی مفتح (گشاینده) سدد است. 
  • دارای قدرت تکه تکه کردن (تقطيع) مواد لزج بدن است که به سطح و جدار مجاری می چسبند و سبب انسداد مجاری می شوند.
  • یک داروی لطیف کننده مواد غلیظ بدن است. 
  • داروی تسکین دهنده حرارت و حدت خون و صفرا است.
  • یک فرآورده بسیار مؤثر در رفع تشنگی ها به شمار می آید. 
  • مصرف شربت سکنجبین به خصوص همراه با عرق کاهو یا عرق عنب الثعلب، کاهش خشکی کام و دهان مؤثر است.
  • در کسانی که رطوبت از ریه آنها به سختی و با سرفه شدید خارج می شود، مصرف یک تسهیل کننده خروج خلط است. البته در این مورد لازم است با پزشک خود مشورت نمایند.
  • سبب می شود اخلاط رقیق از طریق ادرار از بدن خارج شوند.
  • پایین آورنده فشار خون؛ و بالتبع درمان بیماری های ناشی از فشار خون
  • درمان تری گلیسیرید
  • رفع عوارض سودا و بلغم موجود در صورت و بدن
  • برای باز کردن انسداد عروق، رفع سردرد گرم، تقویت معده و کبد مفید است.
  • کاهش چربی خون، تسکین عطش، باز کردن انسداد عروق، رفع سر درد، تقویت معده و کبد، درمان کبد چرب و درمان غلظت خون از فواید بی شمار این معجون شگفت انگیز می باشد. 
  • شربت سرکه انگبین حاوی انواع ویتامین‌های A ،C ،E، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۶ ، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، پروتئین، اسید استیک و فرمیک، منتول، فلاونوئیدها، کربوهیدرات، قند مانند گلوکز، ساکاروز و فروکتوز، مس، فسفر و گوگرد است.
  • مفید برای کبد و گوارش
سرکه انگبین
معجزه سرکه انگبین

تست مزاج شناسی رایگان

خواص سرکه انگبین برای سودا

سرکه انگبین به از بین بردن سوزش سردل، اسید معده و رفلاکس معده نیز کمک می کند و در بر طرف کردن خلط سودا بسیار موثر است.

سکنجبین افتیمونی : این نوع سکنجبین حاوی افتیمون و بسفایج است و بر اساس نوع بیماری و درمان، مواد دیگری نیز به آن اضافه می‌ شود. سکنجبین افتیمونی بیشتر برای بیماری‌ های سوداوی کاربرد دارد.

خرید پک گیاهان دارویی برای پاکسازی سودا

طرز تهیه سرکه انگبین :

  • ۲ واحد عسل
  • ۲ واحد عرق نعناع
  • یک واحد سرکه طبیعی

روش اول:
در روش اول برای تهیه سرکه انگبین، این ۳ را مخلوط کنید و یک سوم (ثلث) لیوان را از این مخلوط پر نمایید و مابقی را آب پر کنید و از میل کردن سرکه انگبین لذت ببرید .

روش دوم:
در روش دوم برای تهیه سرکه انگبین، عرق نعناع را با سرکه مخلوط کنید و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقيقه جا افتادن، عسل به آن اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی مخلوط شود. و از میل کردن سرکنگبین لذت ببرید .

اگر بخواهیم با کافور، عملکرد سرکنگبین را در فروکش کردن شهوت داشته باشیم، صحیح نمی باشد زیرا کافور شهوت را کم می کند ولی مغز را هم سرد می نماید و حماقت و خرفتی می آورد.

خواص سرکه انگبین برای کبد

سرکه انگبین به عنوان یک ترکیب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به گفته برخی افراد، ممکن است در پاکسازی کبد مفید باشد. بهتر است قبل از استفاده از هر ترکیب، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

بطور کلی، ممکن است خواص مواد تشکیل دهنده ترکیب سرکه، عسل و عرق نعناع برای پاکسازی کبد عبارت باشد از:

  1. خاصیت ضدالتهابی: عسل و عرق نعناع به دلیل ترکیبات ضدالتهابی خود می‌توانند در کاهش التهاب کبد و سیستم گوارشی موثر باشند.
  2. خاصیت آنتی‌اکسیدانی: سرکه و عسل دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی هستند و می‌توانند در مقابله با آزادرادیکال‌های مضر کمک کنند و خلاصی از تنش اکسیداتیو و آسیب‌های مرتبط با آن به کبد را تسهیل کنند.
  3. افزایش فعالیت آنزیم‌های کبدی: برخی ترکیبات موجود در سرکه، عسل و عرق نعناع می‌توانند به فعالیت آنزیم‌های کبدی کمک کرده و فرایندهای تمیزکاری و پاکسازی کبد را تحریک کنند.

مهم است که در نظر داشته باشید که هر تغییری در رژیم غذایی و استفاده از ترکیبات مختلف برای پاکسازی کبد، باید با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه صورت گیرد.

خواص سرکه انگبین برای پوست

ترکیب سرکه، عسل و عرق نعناع ممکن است برای بهبود و پوست مفید باشد. در زیر تعدادی از خواص احتمالی این ترکیب برای پوست را بررسی خواهیم کرد:

  1. خاصیت ضد التهابی: ترکیب سرکه، عسل و عرق نعناع دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب پوست و تسکین علائم التهابی مانند قرمزی و خارش کمک کند.
  2. تقویت و رطوبت‌بخشی پوست: عسل دارای خواص آنتی‌باکتریال و رطوبت‌بخشی است که می‌تواند به تغذیه و ترمیم پوست کمک کند و باعث افزایش رطوبت و لطافت پوست شود.
  3. خاصیت آنتی‌اکسیدانی: سرکه و عسل دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی هستند و می‌توانند در مقابله با آزادرادیکال‌های مضر و پیری پوست مؤثر باشند.
  4. تسهیل در خراشش پوست: مواد معدنی و ضدعفونی کننده موجود در سرکه و عرق نعناع ممکن است به تسهیل در خراشش پوست و بهبود روند بهبود زخم‌ها و زخم‌های کوچک کمک کنند.
  5. روشن کنندگی پوست: برخی ادعاها نشان می‌دهند که ترکیب سرکه، عسل و عرق نعناع می‌تواند به روشن کنندگی پوست کمک کند و علائم تیرگی و لکه‌های پوست را کاهش دهد.

با این حال، برای استفاده از این ترکیبات بر روی پوست، بهتر است قبل از استفاده، آن را روی یک بخش کوچک از پوست تست کنید و مشاوره پزشک یا تکنسین پوست را جویا شوید.